Mitä mobile-first index tarkoittaa?

26.3.2018 Google ilmoitti aloittavansa verkkosivustojen hakutulosten muodostamisen ensisijaisesti sivuston mobiiliversiosta. Sivustoja siirretään tähän ”mobile-first-indexi:in” yksitellen. Noin puolivuotta myöhemmin Google on siirtänyt oikeastaan kaikki Olevan asiakkaat kyseisen hakutekniikan piiriin. Kun sivusto siirtyy mobile-first indexiin, sen hakutulokset muodostetaan pääsääntöisesti sivuston mobiiliversiosta, eli mobiilissa näkyvän sisällön merkitys korostuu. Mikäli sivusto ei ole responsiiviseksi, mobiililaitteita tukevaksi, suunniteltu tai se ei muutoin tue mobiililaitteita, niin hakutulokset muodostetaan edelleen ainoastaan sivuston tietokoneille (desktop) suunnatusta versiosta. Tietenkin edelleen Google näyttää / rankkaa yleisellä tasolla paremmin sivustoja, jotka ovat suunniteltu responsiivisiksi.

Samalla Google ilmoitti, että sivuston nopeuden merkitystä hakutuloksiin tullaan jatkossa painottamaan enemmän. Merkittävin tulosten löytymistä parantava tekijä on juurikin sivuston latautuminen mobiililaitteilla. Tämä uusi hakualgoritmi otettiin käyttöön heinäkuussa 2018. Google päivitti samalla sen Pagespeed-työkalun, jolla voi testata kuinka nopeasti sivut latautuvat ja mitä parannuksia koodiin tulisi tehdä.

 

Miksi moinen muutos?

Verkon käyttö on siirtymässä enemmän ja enemmän mobiililaitteisiin. Kaikista Googlen hauista vuonna 2018 reippaasti yli puolet (noin 60%) tehdään joko kännykästä, tabletista tai muusta mobiililaitteesta. Siksi Googlen on pakko pysyä trendin mukana. Lisäksi mielenkiintoinen seikka on se, että mobiilikäyttäjä viipyy sivustollasi keskimäärin kaksi kertaa kauemmin kuin perinteistä tietokonetta käyttävä. Koska Google muokkaa hakualgoritmiaan koko ajan enemmän käyttäjäorientoituneeksi, niin sivustolla selatut sivut ja käytetty aika tulevat tulevaisuudessa olemaan entistä merkittävämpi hakutuloksiin vaikuttava tekijä.

 

Jatkossa hyvä näkyvyys hauissa merkitsee paremman käyttäjäkokemuksen luomista.

Aikaisemmin mobiilisivut olivat enemmän tai vähemmän toissijainen tiedon lähde. Usein tehtiin niin, että otettiin tietokoneille suunnattu sivu ja sitten siitä tiputettiin tiettyjä elementtejä pois mobiiliversioon. Näin ei kannata siis enää toimia. Mikäli sivuston mobiiliversio ei ole hyvin suunniteltu, niin se luokin ongelman että tietoa on liian paljon. Google esitti yhdeksi argumentiksi mobile-first indexiin siirtymisessä, että se tahtoo näyttää mahdollisimman relevanttia sisältöä käyttäjille. Jos kuitenkin osa tiedosta tiputetaan pois, niin näinhän ei käy.

 

Suunnittele mobile-first-ajatuksella

Käyttäjäkokemuksen ja käyttöliittymän tulee jatkossa siis toimia paremmin mobiililla ja tiedon tulee olla hyvin jäsenneltyä. Toinen merkittävä asia on sivuston navigoinnin kehittäminen. Puhelimella selattaessa navigointi jää usein piiloon. Tulee miettiä sivun alareunaan erilaisia ohjauksia tai sitä, miten valikot seuraavat mukana sivua skrollattaessa. Kaikki tämä on haasteellista samalla kun semanttinen rakenne halutaan pitää kunnossa.

Kannattaa siis miettiä tarkkaan minkä sisällön piilottaa esimerkiksi valikkoon tai haitariin, se ei välttämättä näy Googlelle kuten toivottaisiin. Yksi Googlen suosima tapa on AMP-sivut, Accelerated Mobile Pages, joka on suunniteltu työkaluksi tehdä nopeita mobiilisivuja. Lopulta käyttötarkoitus ja päivitysaste määräävät käytetyn tekniikan. Ota yhteyttä meihin, niin suunnitellaan sinulle paras alusta.


Kommentoi kirjoitusta